کد مطلب:26690
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:27
آيا در اِعمال مجازات از ديدگاه نظام قضايي اسلام تعليق و يا تأخير مجازات وجود دارد؟
برادر گرامي! از اين كه با ما مكاتبه نموديد سپاسگزاريم. پس از صدور حكم قطعي محكوميت، اجراي مجازات آغاز ميشود، لكن اقتضاي سياست جنايي جرم شناختي آن است كه اجراي مجازات در بعضي از موارد معلّق شود. بر اساس قوانين موضوعه جمهوري اسلامي ايران، قاضي ميتواند بر اساس مواد 25 تا 36 قانون مجازات اسلامي، تحت شرايطي اجراي تمام يا قسمتي از مجازات را تعليق نمايد. تعليق مجازات در قرآن كريم و روايات معصومين: يافت نشده است و نميشود از آيات قرآن كريم و روايات اين مفهوم را استنباط كرد. آن چه در قانون مجازات اسلامي در خوص تعليق در جرايم تعزيري ذكر شده، مربوط به تعزيرات در مسايل جديدي است كه مبتلا به جوامع است.
نظام قضايي اسلام بر اساس آن چه از نصوص استفاده ميشود و سيره معصومان هم بر آن استوار است، تأخير اجراي مجازات بر شخصي است كه زخمي شده يا مريضي است، تا زماني كه سلامت خود را باز يابد. بعد مجازات نسبت به او به مرحله اجرا در ميآيد و يا اين كه مجازات نسبت به او با مدارا اِعمال ميشود.
مرحوم شيخ طوسي در نهايه ميفرمايد: من وجب عليه الجلد و كان عليلاً، ترك حتي يبرأ ثم يقام عليه الحد؛1.نهاية الاحكام، شيخ طوسي، ص 701. اگر كسي كه بر او حد شلاق بايد جاري شود، مريض باشد، حدّ بر او جاري نميشود تا اين كه سلامت خود را بيابد و بعد بر او اقامه حدّ ميشود.
وسائل الشيعه، ج 18، ص 321 و 322، باب 13 از ابواب مقدمات حدود، احاديث 4 و 5 و 7 بر اين معنا دلالت ميكنند. در يكي از اين احاديث مذكور، حضرت امير(ع) ميفرمايد: شخصي را كه واجب الحد است، را حدّ نزنيد تا زخمهاي بدنش خوب شود و تعبير حتي تبرأ در روايت ذكر شده است.2.وسائل الشيعه، ج 18، ص 321، ح 4.
نتيجه بحث اين كه تعليق در اجراي مجازات از مستندات شرعيه قابل فهم نميباشد، ولي تأخير در اجراي مجازات را ميتوان به روشني از روايات فهميد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.